Toczeń rumieniowaty układowy (TRU)

Jest chorobą tkanki łącznej o podłożu autoimmunologicznym. Charakteryzuje się występowaniem zmian skórnych, najczęściej o typie rumienia na twarzy w kształcie motyla ale tez rumieni w okolicy przedramion i tułowia. Zmianom skórnym często towarzyszy zapalenie stawów. Nierzadko pojawia się zapalenie kłębuszków nerkowych, zapalenie płuc czy opłucnej, zaburzania neurologiczne, wypadanie włosów, owrzodzenia w jamie ustnej. Może pojawić się gorączka, ogólne osłabienie, spadek masy ciała. TRU jest ciężką chorobą , która atakuje wiele narządów i układów prowadząc szybko do ich niewydolności wiec Zapalenie skórno-mięśniowe i wielomięśniowe

Twardzina układowa

Należy do ciężkich chorób z zakresu reumatologii. Zwykle towarzyszą jej zaburzenia krążenia obwodowego w postaci sinienia i blednięcia rak w ekspozycji na zimno (objaw Raynauda). Następnie dochodzi do obrzęków dłoni twarzy a później stwardnienia skóry. Dodatkowo procesem włóknienia i stwardnienia objęte mogą być ważne dla życia narządy wewnętrzne. Wymaga szybkiej diagnostyki i leczenia.

Zapalenie skórno-mięśniowe i wielomięśniowe

Zapalenie skórno-mięśniowe i wielomięśniowe należy do zapaleń mięśni o podłożu autoagresji. W ich przebiegu pojawia się osłabienie mięśni obręczy barkowej i biodrowej. Pojawiają się z zmiany skórne na twarzy, dekolcie, dłoniach zwykle charakterystycznym fiołkowym zabarwieniu. Może wystąpić gorączka, zapalenie mięśnia sercowego, włóknienie płuc. Często chorzy podają również występowanie objawu Raynaud’a. Zapalenie skórno-mięśniowe może towarzyszyć chorobom nowotworowym. Choroba ta wymaga szybkiej diagnozy leczenia.

toczen

www.jdshospital.com